1. lEkCE- HRAjeMe Si MOneS dOMa
SkuPInA 3- pŘEdšKoLKÁČci
Vše k videu
Jak ukazovat obrázky na kartách "Najdi ...", v tomto týdnu.
- Rodič ukazuje pomalu prstem.
- Zároveň vede dítěti prst, ruku.
- Není třeba silou, mělo by to na dítě působit spíše, že ono může také.
- Dítě může mít společně s rodičem tyčku, kterou rodič drží v ruce dítěte.
Videa jsou určena pouze pro vás. Jsou majetkem studia Mones. Prosíme, nešiřte dál.
Aktivita pro jemnou motoriku v prostředí domova
Práce s míčem - ruce
Budete potřebovat:
- různé druhy míčků - hladké, pichlavé, měkké, tvrdé, basketbalové, fotbalové, menší - do jedné ruky, větší na chytání obouruč
- barevné košíky na uložení a vhazování balonků, ve studiu používáme skládací z IKEA ve 3 barvách
- plastový kužel s otvorem
- dále můžete využít: barevné plastové kroužky
- dále můžete využít: malý basketbalový koš
Jak na to - základní varianta:
- Připravte si různé balonky do košíku a košík, kam bude dítě balonky vracet.
- Dítě sedí nebo stojí naproti vám.
- Hoďte dítěti balonek - pokud stojí, pokud sedí, můžete také poslat po zemi - směrem na střed, na pravou nebo na levou stranu. Pojmenujte nahlas barvu balonku nebo jednu jinou informaci (malý/velký, pichlavý/hladký, tvrdý/měkký, apod.)
- Pokud dítě balon nechytí, nechte ho balonek zvednout a přinést.
- Nabídněte dítěti 2 košíky k vrácení balonku (jeden shodné barvy a jeden jiný), doprovoďte slovem "hop".
- Pokud dítě neví, který košík zvolit, ukažte mu správný. Pokud vhodí do košíku jiné barvy, vybídněte ho k opravě, popřípadě opravte společně (vyjměte a vhoďte do správného košíku).
Vaše vedení - Pro dítě je motivací úspěch. Činnost tedy provádějte tak, aby se mu většinou dařilo. Zároveň ho nepodceňujte, aby činnost pro něj byla výzvou. Pokud některou z činností nechce provést (například přinést balonek, který nechytilo), proveďte společně.
- Malé balonky posílejte střídavě do pravé a levé ruky.
- Opakujte s různými druhy balonků.
- Pracujte v tichosti.
- Pokračujte dokud dítě nezačne ztrácet zájem.
ve stoje dítě hází do velkého koše, který je na zemi, židli... Obráceně - dítě může být na vyvýšeném místě.
Máte-li, použijte basketbalový koš.
další varinaty, zvýšení obtížnosti:
Rychlost, poloha
- Obtížnost zvýšíte rychlostí (tak, aby dítě bezpečně chytlo).
- Dítě ve stoje hází do koše, který je na zemi/na židli.
- Dítě může být na vyvýšeném místě.
Dva balonky
- Pošlete/hoďte dítěti jeden a poté druhý balonek. Dítě drží v každé ruce jeden balonek.
- Vrací do košíku postupně nebo najednou. Při nácviku vracení najednou veďte zpočátku dítěti ruce.
- Košíky na vracení nabídněte dítěti tak, aby muselo vracet křížem (levou rukou do košíku napravo, pravou do košíku nalevo) - dítě si může balonky v rukou vyměnit nebo házet se zkříženýma rukama. Naučte ho obojí.
Basketbalový koš
- Máte-li, použijte basketbalový koš.
- Dítě může házet ze země nebo z vyvýšeného místa - záleží na výšce umístění koše.
informace pro pravou hemisféru - proč to děláme:
- Nacvičujeme spolupráci (rodič - dítě) - přirozenou součást života nás všech.
- Pomáháme dítěti rozvíjet mozek.
- Postřeh, zachycení předmětů v pohybu využije později v mnoha sportech.
aktivita pro hrubou mototoriku v prostředí domova
svět vzhůru nohama - polohování miminek hlavou dolů
Všechna cvičení, v nichž se naše tělo dostane "hlavou dolů", podporují uvolnění celého těla, vnitřních orgánů, svalů i vazů, a zklidnění mysli - dětí i rodičů 🙂
A) Vyvěšení dítěte hlavou dolů:
- Položte děťátko před sebe na zem na záda.
- Navažte beze slov oční kontakt.
- Chytněte dítě za kotníky, udržujte oční kontakt a beze slov dítě velmi pomalu zvedejte za nohy.
- Soustřeďte se na moment, kdy se děťátko úplně "odlepí" od země, aby pohyb byl velmi jemný, plynulý a pomalý.
- Napojte se na své dítě a jeho potřeby, citlivě reagujte na případné projevy nevole - v tom případě pohyb zastavte, jemně vraťte o krok zpět, počkejte na zklidnění, stále udržujte oční kontakt, pak pokračujte. Pokud zklidnění nenastane, pomalu, beze slov se vracejte zpět do výchozí pozice.
- Pokud si při tomto cvičení nejste jisté, dítě to může vnímat a reagovat na to.
- Celou dobu udržujte oční kontakt beze slov!
- V konečné poloze, kdy děťátko visí hlavou dolů, ho nechejte chvíli "rozkoukat", pak ho pomalu ve stejném sledu vracejte do výchozí polohy - pokládáte hlavičku, krk, ramena, zádíčka, zadeček, nohy.
- Důležité je provádět toto cvičení opravdu VELMI POMALU a zcela BEZE SLOV, aby se dítě mohlo soustředit na pocity ve svém těle. Cílem není dítě "rozdovádět", ale zklidnit.
- Nezapomeňte dýchat 🙂 Vaše uvolnění je klíčové pro uvolnění dítěte.
B) Aktivita pro rodiče - tak trochu jiná stojka o zeď:
- Umíte stojku? Pak více slov není potřeba - vzhůru hlavou dolů 🙂
- Neumíte stojku a bojíte se? Zkuste to jinak, než se obvykle učí: Stoupněte si zády ke zdi, položte ruce na zem, zvedněte jednu nohu a opřete ji o zeď jen tak vysoko, jak je vám to příjemné, přidejte i druhou nohu; můžete zůstat třeba jen v pozici, jako byste dělali trakař.
- Nohy posunujete "krok za krokem" po zdi tak vysoko, jak je vám příjemné; ruce posuňte po zemi blíž ke zdi, abyste nohama pohodlně dosáhli do potřebné výšky. Pokud jste si na začátku dali ruce příliš daleko a je pro vás náročné se ke zdi přisunout s rukama na zemi, vraťte se zpět do stoje a začněte znovu s rukama blíže ke zdi.
- V cílové pozici se opíráte nárty o zeď, očima se díváte mezi své ruce, máte propnuté nohy, zpevněné hýždě. Vydržte v pozici několik vteřin, čas postupně prodlužujte až na půl minuty či déle :-
- Tuto verzi stojky mohou s dopomocí/jištěním zkoušet i větší dětí.