1. skupina - Začínající lezci 

7 - 9 měsíců na začátku semestru

Půlroční dítě se může začít nudit. Už není miminko a chce svou porci akce. Podnětů, které jsou běžně dostupné i kreativní mamince, rychle ubývá 🙂. Dítě potřebuje vidět ostatní vrstevníky. I silný introvert potřebuje podněty pro rozvoj své osobnosti.

Děti chtějí nezadržitelně vpřed. Někdy jim v tom může bránit i náš strach. Někdy jsou rodiče aktivní až moc a dítěti pomohou k dovednostem, které nejsou v rytmu a v souladu s jeho přirozeností. Rodiče často cítí potřebu dovědět se více a najít způsoby, jak z dítka dostat to, co je v něm ukryté.

Učíte se , poznáváte, rozvíjíte

Půlroční dítě se potřebuje dostat z bodu A do bodu B. Ideální pomůckou jsou balóny a balónky, šikmé plochy... Máte za úkol se jejich krkolomných pokusů neobávat, jen je správně navigovat.

Okamžikem, kdy si dítě SAMO poprvé sedne, se mu změní úhel pohledu a tím i celý svět. K dovednosti sezení potřebuje předchozí "pády", znalost vlastního těla a co s ním.

V tomto období je na dítěti vidět, jak moc ho vše začalo okolo něho zajímat. Jeho ruce začínají lépe sloužit. Už umí uchopit věc do ruky a podržet si ji prsty.Všechny okouzlí, jak si poradí s malým knoflíkem nebo párátkem a vloží je tam, kam patří.

 3 opačné potřeby rodiče a dítěte  

 

Dynamika této doby je jasná. Boj kam ano, kam ne, kudy ano a kudy ne, kdy ano a kdy ne.

1. Dítě se potřebuje HÝBAT  kupředu a rodič má potřebu  CHRÁNIT.

Být dítětem, tak nechápu, v čem je problém. Po předchozím období mimi pohybů na místě, je dítě nepřekonatelně puzeno posunovat se všemi směry. Pohyb ho dělá samostatnějším.

Jako rodič začínám projevovat k dítěti různé formy omezení. Začnu ho chránit od různých nebezpečí, která ho mohou potkat při dobývání prostoru.

2. Dítě potřebuje  PROZKOUMÁVAT  VŠE  a rodič má potřebu  MANITULOVAT  s  jeho tělem.

Dítě má silné nutkání pustit se do všeho, co ještě nezažilo, aby si vytvořilo zdroj vlastních informací. Chce ochutnávat cokoliv, lézt cesta necesta, sáhnout a přitáhnout vše k sobě.

Rodič má za sebou zkušenosti a začne je dítěti předávat podle svých představ. Rozhoduje kam, kudy a kdy, a tak chytá, přenáší, bere, odstraňuje, uklízí... snaží se.

3. Dítě potřebuje vše DĚLAT HNED a rodič  PŘEMÝŠLÍ  a  VYMÝŠLÍ, co by bylo nejlepší.

Pro dítě je největším darem rodič, který s ním dokáže být teď a tady bez přemýšlení a vymýšlení, co bylo nebo co bude. 

Začíná doba, kdy se rodič snaží o nemožné - ovlivnit, zpomalit, přizpůsobit dítě a jeho vnitřní puzení k pohybu.

ÚKOLY  pro rodiče

1. Rozlište, kdy oprávněně omezíte zkoumání dítěte, od VLASTNÍHO strachu.

2. Ohlídejte si svou PRVNÍ REAKCI, která může dítě zabrzdit od touhy zkoumat.

3. POZORUJTE vlastní pohyb (hlavně své ruce), které mohou zbytečně rychle "pomáhat" dítěti. Udělejte si čas na objevování dovedností dítěte.